Adviesbureau
Hoogbegaafdheid
Pluspunt
Pluspunt is gespecialiseerd in de zogenaamde 'dubbel bijzondere kinderen'. Kinderen waarbij naast de hoogbegaafdheid nog iets anders speelt. Er wordt gewerkt met vijf clusters:
Voor meer informatie over deze clusters kun je klikken op de bijbehorende knoppen in het menu. Hieronder vind je meer algemene informatie over het verloop van een onderzoek bij Pluspunt.
Als je besloten hebt je kind te laten testen is de eerste stap de aanmelding. Dit kan telefonisch of per e-mail. Beschrijf in je e-mail ook wat precies je wensen zijn en waar je kind eventueel tegenaan loopt. De orthopedagoog bespreekt kort de reden van aanmelding met je en beoordeelt of je bij Pluspunt op de juiste plaats bent. Is dit het geval, dan wordt een afspraak gemaakt voor een intakegesprek.
Het intakegesprek vindt plaats in de praktijk. Bij voorkeur kom je samen met je echtgeno(o)t(e). Als je kind twaalf jaar of ouder is mag hij of zij ook mee. Is je kind jonger, dan hoeft hij of zij niet aanwezig te zijn bij het intakegesprek. Als je kind zestien jaar of ouder is, mag hij of zij ook alleen komen, maar bij voorkeur komen jullie gezamenlijk. Je hebt het gesprek met de orthopedagoge die je kind uiteindelijk ook zal onderzoeken. De ontwikkeling van je kind wordt uitgebreid besproken en er wordt gekeken waar jouw kind eventueel tegenaan loopt. In overleg met jou wordt besloten of en zo ja, wat er precies onderzocht gaat worden. Bedenk voorafgaand aan het gesprek welke vragen je met behulp van een onderzoek graag beantwoord zou zien. Denk ook nog even terug aan de eerste levensjaren van je kind. Hoe oud was hij bijvoorbeeld toen hij ging lopen en praten? Naar het gesprek kun je eventueel schoolrapporten, een uitdraai van het leerlingvolgsysteem en mogelijke verslagen van eerder onderzoek meenemen.
Als wordt besloten dat een onderzoek zinvol is, wordt aan het einde van het intakegesprek een afspraak gemaakt voor het onderzoek. Een onderzoek vindt altijd 's ochtends plaats, eventueel verspreid over twee ochtenden. Je kind krijgt hiervoor vrij van school. Je kunt je kind voorbereiden op het onderzoek door te zeggen dat een mevrouw allemaal verschillende werkjes met hem of haar gaat doen. Je kind kent een dergelijke situatie waarschijnlijk wel van de AVI-leestoetsen die vaak in een aparte ruimte op school worden afgenomen. Heb het vooral niet over 'tests' of 'intelligentieonderzoek'. Je kind zou hier onnodig zenuwachtig van kunnen worden.
Is je kind ziek of zwaar verkouden op de dag van het onderzoek, is er die week iets ernstigs gebeurd in de familie, of is het buiten meer dan 28 graden? Bel dan om het onderzoek te verzetten. Is je kind erg zenuwachtig voor het onderzoek en heeft hij of zij hierdoor bijvoorbeeld buikklachten? Vertel dit aan de orthopedagoge, zodat zij hier rekening mee kan houden.
De orthopedagoge maakt kennis met je kind en legt uit wat het deze dag kan verwachten. De ervaring leert dat de meeste kinderen al snel op hun gemak zijn. Je kunt in de wachtruimte plaatsnemen en je verdiepen in een tijdschrift of in je werk, of een bezoekje brengen aan het nabijgelegen overdekte winkel-centrum, waar zich zowel de bekende winkelketens als verschil-lende eetgelegenheden bevinden. Halverwege de ochtend wordt een korte pauze gehouden, waarin je kind iets kan eten en drinken en even de benen kan strekken.
Na afloop van het onderzoek mag je kind een kleinigheidje uit-zoeken als beloning voor al dat harde werken. De meeste kinderen zijn flink moe of moeten juist wat overtollige energie kwijt door even lekker buiten te spelen.
Een of twee weken na het onderzoek kom je terug voor het rapportagegesprek. De uitkom-sten van het onderzoek worden dan met je besproken en je krijgt een verslag met de resultaten, conclusies en adviezen mee naar huis. Je bepaalt zelf of je dit verslag ook wilt kopiƫren voor de school van je kind.
Heb je later nog vragen over - of kleine wijzigingen voor - het verslag dan kun je altijd contact opnemen.
Het viel me op dat je meteen bij binnenkomst al zo natuurlijk met mijn dochter omging.
Moeder 8-jarig meisje
We kunnen ons erg goed vinden in je verslag.
Moeder 14-jarige jongen
Bedankt voor de tips! Daar kan ik wel wat mee.
Docente middelbare school
Hij vond de test wel interessant om te doen en had ook echt een klik met u.
Moeder 16-jarige jongen
Het was bij u heel vermakelijk (in een gedicht).
8-jarig meisje
Hij zit meteen al een stuk lekkerder in zijn vel, hij voelt zich echt gezien.
Moeder 8-jarige jongen
Mijn broertje is hier ook geweest en die is nu een stuk blijer.
10-jarig meisje
Ik vind dat Jessica een heel goed onderzoek heeft uitgevoerd, met hele heldere analyses.
Onderwijsconsulent Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Dank je wel voor je aanwezigheid bij het gesprek. Ik begrijp nu nog beter hoe een en ander in elkaar steekt.
Moeder 7-jarige jongen
Bedankt voor jullie mooie werk. Ze heeft het naar haar zin gehad.
Vader 9-jarig meisje
Bedankt voor je snelle reactie. Wat een opluchting! Dit beeld past veel beter bij wat ik als moeder van mijn zoon zie. Speciaal onderwijs is van de baan!
Moeder 6-jarige jongen
Het was heel fijn om bij het gesprek op de nieuwe school een startdocument bij de hand te hebben. Complimenten van de school voor de kwaliteit van de rapportage.
Vader 8-jarige jongen
Nogmaals bedankt voor je luisterend oor. We hebben echt het gevoel dat je daadwerkelijk luistert naar wat ouders zeggen en dat ook nog eens met alle geduld van de wereld. L. heeft erg genoten van het werken met jou. Toen we de deur achter ons dichtsloegen de laatste keer zei ze heel zacht: 'ik mis haar nu al'.
Moeder 8-jarig meisje
Jammer dat ik geen dyslexie heb, want ik had hier nog wel vaker naartoe gewild.
7-jarig meisje
Het gaat heel erg goed met J. Hij heeft het naar zijn zin en doet het goed. Bedankt nogmaals, ik heb jouw adviezen ter harte genomen.
Moeder 11-jarige jongen