Vaardigheidstraining

Vaardigheidstraining

Bijles lezen, schrijven, rekenen


Soms heeft uw kind gewoon even bijles nodig. Bijvoorbeeld omdat hij langere tijd niet heeft opgelet, of een klas heeft overgeslagen en nog niet 'bij' is met de stof. Of omdat u zich afvraagt of er misschien dyslexie speelt, maar de school nog geen extra begeleiding heeft geboden. Pluspunt biedt basisschoolleerlingen individuele bijlessen in lezen, spellen, handschrift en rekenen. We houden daarbij rekening met kinderen die niet van stampen houden en die niet sterk zijn in automatiseren. De lessen worden aangeboden met de nodige variatie en speelsheid.



Leerstrategieën ontwikkelen


Hoogbegaafde kinderen hebben tot aan de bovenbouw van het basisonderwijs vaak nauwelijks leerstrategieën nodig. Ze hebben voldoende aan hun eigen strategie: voor de toets één keer doorlezen, of indien nodig woordelijk uit het hoofd leren. Omdat deze strategieën voldoen, ontwikkelen ze geen nieuwe technieken. Op de middelbare school kan dit problemen opleveren. Vroeg of laat wordt de stof namelijk te veelomvattend om je nog te kunnen redden met gewoon een keertje doorlezen. En er zijn te veel verschillende vakken om alles uit je hoofd te kunnen leren en óók nog tijd te hebben voor sport en vrienden. Het is niet de bedoeling dat het hele leven van je kind draait om school. Is hij erg veel met zijn huiswerk bezig, of gaan zijn cijfers achteruit en begrijpt hij niet waarom? Dan is een leerstrategietraining aangewezen: leren om met minder leertijd betere cijfers te halen, door het leren efficiënter aan te pakken. Zodat hij ook nog eens tijd heeft om iets leuks te doen.



Executieve functies ontwikkelen


Schooltaken inplannen, zodat je de avond van tevoren niet vreselijk in de stress schiet. Activiteiten organiseren, op zo'n manier dat je vrienden daadwerkelijk komen en ze het leuk hebben. Initiatief nemen in het aangaan van sociale contacten, het uitvoeren van taken of het opperen van ideeën. Flexibel omgaan met veranderingen en tegenvallers. Je eigen aandeel in situaties leren inzien: hoe heb jij bijgedragen aan het groepsresultaat, of wat maakte dat je klasgenoot opeens boos op je werd? Je werkgeheugen uitbreiden, zodat je nieuwe informatie langer vast kunt houden. Je concentratie versterken, zodat je met een betere focus aan gesprekken en schooltaken kunt deelnemen. Je schoolspullen op vaste plekken leggen en je kamer overzichtelijk houden, zodat je niet constant alles kwijt bent en je minder vaak ruzie krijgt met je ouders. Dit zijn allemaal voorbeelden van executieve functies. En gelukkig kun je die trainen om ze te versterken, zodat je leven leuker en overzichtelijker wordt.



Aandacht en werkgeheugen versterken


U stuurt uw kind naar boven om zijn tanden te poetsen, maar halverwege de trap komt hij een autootje tegen en begint daarmee te spelen. Tandenpoetsen? O ja. Uw kind heeft concentratieproblemen op school, waardoor hij lagere cijfers haalt dan je zou verwachten. Of u geeft drie opdrachten tegelijk en heeft geluk als er ééntje wordt uitgevoerd. Uw kind lijkt u vaak niet eens te horen als u hem aanspreekt. Met een training kan de aandachtsspanne van uw kind versterkt worden. Het concentratievermogen neemt toe, de afleidbaarheid neemt af en het werkgeheugen wordt groter. Resultaat: betere cijfers en minder standjes. En daarmee een gelukkiger kind.



Motoriek versterken


Steeds meer kinderen lijken last te hebben van een zekere onhandigheid. Uw kind kan niet hinkelen, zwemles is een drama en het veterdiploma is er helemaal nooit gekomen. Het handschrift is nauwelijks leesbaar, balsporten worden uit de weg gegaan en uw kind heeft veel ongelukjes. Hij is met opvallend veel dingen nog van u afhankelijk. U denkt wel te weten hoe dat komt: uw kind dóét het ook nauwelijks. Hij heeft niets met puzzels, heeft een hekel aan knutselen en zit liever achter de tablet dan op de fiets. 'Buitenspelen? Jakkes.' 'Veters? Ik neem wel klittenband.' 'Boterham smeren? Doet mijn moeder wel.' Met deze training gaan we gericht aan de slag met belangrijke motorische vaardigheden, maar maken we motorisch spel ook vooral léúk, zodat uw kind het vanzelf vaker gaat doen. Het is geen fysiotherapie, het is een verandering van mindset.



Sociale vaardigheden


Heeft je kind het gevoel dat hij er niet bij hoort? Heeft ze het idee dat andere kinderen heel anders denken dan zij? Wordt hij gepest of buitengesloten? Geeft ze andere kinderen een mep als ze haar zin niet doen? Heeft hij totaal andere interesses dan leeftijdgenoten? Barst hij geregeld in huilen uit in de klas? Weet ze vaak niet goed hoe ze moet reageren? Een training sociale vaardigheden kan uitkomst bieden. Ongeacht of je kind een achterstand of juist een voorsprong in de sociale ontwikkeling heeft, want beide kunnen leiden tot dezelfde sociale problemen. In de training zelf wordt echter wel rekening gehouden met de oorzaak van deze problemen: specifiek toegespitst op waar jouw kind tegenaan loopt.  Weet hij al hoe hij moet  vragen of hij mag meespelen? Mooi! Weet hij ook hoe hij kan reageren als het antwoord 'nee' is? Super! Maar weet hij ook hoe hij  kan omgaan met alle vragen die zo'n afwijzing bij hem vanbinnen oproept?



Presenteren


Presenteren kun je leren! In deze training leer je niet alleen hoe je een presentatie inhoudelijk vormgeeft, maar ook hoe je de interesse van je publiek écht kunt trekken, hoe je hun aandacht vasthoudt, hoe je omgaat met kritische vragen én hoe je omgaat met spreekangst.


'Toen ik - totaal onvoorbereid - begon met spreken op congressen, kwamen al mijn nachtmerries uit. Maar ik heb het overleefd, ik ben nog steeds gelukkig en ik heb inmiddels geleerd hoe het wél moet. En dan - als je de zaal meekrijgt - kan presenteren opeens heel leuk zijn.'  Jessica



Alternatief onderwijs



Aan deze pagina wordt nog gewerkt.